The Phoenician Scheme UHD 4K blu-ray anmeldelse

 
The Phoenician Scheme UHD 4K blu-ray anmeldelse

Anmeldelse skrevet af Morten Stjernholm
The Phoenician Scheme UHD 4K blu-ray anmeldelse
 
(DK udgave)
Spilletid: 1 time og 41 minutter
Lyd: Dolby Atmos
Undertekster: Dansk, Svensk, Norsk, Finsk, Engelsk
Aspect Ration: 4K - 1.47:1
HDR: HDR10, Dolby Vision

UHD Blu-ray udgivelsesdato: 18. september 2025
Distributør: SF Studios / Universal Studios
Antal disk:  2 = 1 x UHD 4K blu-ray + 1 x blu-ray

Genre: Sort komedie, satire, thriller
Biograf premiere: 25. maj 2025
 
Instruktør: Wes Anderson
Manuskript: Wes Anderson
Producere: B.la. Ben Adler,Wes Anderson,Roman Coppola
Fotograf: Bruno Delbonnel
Klip: Barney Pilling
Musik: Alexandre Desplat
 
Skuespiller:
Benicio Del Toro som Zsa-zsa Korda
Truman Hanks som Administrative Secretary
Steve Park som The Pilot(as Stephen Park)
Scott Shepherd som Field Reporter
Willem Dafoe som Knave
F. Murray Abraham som Prophet
 
Beskrivelse: 
Kan jeg friste med en håndgranat? – Wes Anderson topper sig selv i denne forrygende original af en film.
 
The Phoenician Scheme UHD 4K blu-ray anmeldelse
Billedet er ikke et screen shot fra UHD blu-ray

Jeg er nok ikke den største Wes Anderson-fan. The Fantastic Mr. Fox var sær, Asteroid City direkte prætentiøs. Men The Phoenician Scheme er noget helt andet. Den er forfriskende, original og en påmindelse om, at film stadig kan overraske i et Hollywood, hvor alt for ofte det samme ligegyldige lort genbruges. Her føles det som en kreativ eksplosion, et værk der tager chancer, og som er morsomt hele vejen.

Historien følger våbenhandleren Anatole “Zsa-Zsa” Korda (Benicio Del Toro), der overlever endnu et attentat og beslutter, at datteren Liesl (Mia Threapleton), en nonne under oplæring, skal være arving. Men forviklingen er, at hun måske slet ikke er hans datter. Det er Wes på sit mest barokke: far-datter-forhold, intriger, investorer, guerillagrupper og uventede møder. Det hele sat i en 50’er-lignende verden, hvor moderne fly og håndholdte løgnedetektorer på mystisk vis passer ind.

Del Toro er fabelagtig. Hans rolige levering giver tyngde midt i galskaben. Threapleton er en åbenbaring – tør, præcis og med et nærvær, der gør Liesl til filmens følelsesmæssige centrum. Michael Cera er måske filmens største overraskelse: først som nørdet entomolog, senere afsløret som dobbeltagent. Hans skifte mellem totalt nørd og glat tjekket agent er både morsomt og uventet – et af filmens absolutte højdepunkter.

Tom Hanks har en pragtfuld rolle i en af filmens mest mindeværdige scener, hvor han i rollen som californisk jernbane-magnat ender i en fantastisk morsom basketball-sekvens. Bill Murray dukker kort op som Gud – et lynvisit, der nærmest stjæler scenen. Og som altid hos Anderson er der cameos overalt, fra Scarlett Johansson til Jeffrey Wright. Men her føles de ikke som pynt, men som små gnister, der holder filmen levende.

Humoren er konstant og skarpere end længe, og The Phoenician Scheme føles som en af Andersons mest helstøbte siden The Grand Budapest Hotel.

Filmen tager hele tiden nye twists and turns, så man aldrig helt ved, hvad der venter. Og det gør den til en oplevelse, man simpelthen ikke kan lade være med at nyde.

Det er Anderson, når han er bedst: en fest for øjet, et skævt men rørende drama, og en påmindelse om, at film stadig kan være original kunst midt i en træt industri.

HAPS! Yes sir, det er en film der hører hjemme i enhver film elskers film reol for sin originalitet og som kærlighedsbrev til filmmediet.
 
The Phoenician Scheme præsenteres i 1.47:1 og rammer et look, der føles helt sit eget. Sortniveauerne er fløjls bløde snarere end dybe, til tider en smule mælket – men det er et bevidst valg, der giver filmen sin tone og understøtter fortællingen. Teksturen og detaljerne står fremragende, og billedet har en naturlig, organisk karakter, som man straks føler sig godt tilpas i.

Dybde dimensionen er imponerende, og man suges ind i et univers, der er både teatralsk og levende. Farverne er rige og afstemte, uden at HDR-effekterne nogensinde føles overdrevne. I enkelte sekvenser, - eksempelvis en scene i ørken, hvor der bruges overeksponering bevidst som virkemiddel, og det giver et stærkt visuelt punch.

Resultatet er et cinematisk mesterarbejde på højeste niveau. En flot præsentation, hvor looket hele tiden arbejder i perfekt samspil med historien.
 
Lydsporet er velafbalanceret og leveret med en forrygende fingerspidsfornemmelse for, hvad filmen har brug for. Resultatet er et lydspor, der på diskret og effektiv vis understøtter handlingen – og ikke et bombastisk lydspor for lydsporets skyld.

Dynamikken er god og bruges rigtigt til at holde os engagerede, uden at noget stikker af. Bredden og skaleringen er fint afmålt, og vi slipper for de flade “soundbar-mix”, som præger så mange nyere udgivelser. Surround kanalerne er ikke konstant på arbejde, men når de aktiveres, sker det med præcision, og de understreger de øjeblikke, hvor detaljerne virkelig tæller.

Dialogen er velafbalanceret og let at følge, også når scenerne er mere hektiske. Musikken flettes elegant ind i helheden, uden at overdøve, og understøtter universet på samme måde som billedsiden gør det. Det hele hænger sammen, så vi som seere bare absorberer filmen uden at tænke over teknikken.

Et ekstra plus er, at også Blu-ray-disken i sættet har fået Dolby Atmos-mixet. Det er god stil – hvorfor skulle man snydes for den rigtige lyd, bare fordi man ikke har en UHD-afspiller?
 
Vi får fire små features om filmens tilblivelse & interviews, der er ganske seværdige. Jeg ville have elsket noget materiale om filmens postproduktion og special effects også:

Set/hørt på:
Billede: JVC DLA-N7
Lyd: M&K S-300 system, Lyngdorf SDA-2400, NAD M27, Lyngdorf MP60 2.1 surround processor.
Afspiller: Oppo UHD 205, lydspor: DOLBY ATMOS TrueHD
 

Tak til SF Studios / Universal Studios

Anmeldelse skrevet september 2025

Tilbage til UHD Blu-ray anmeldelser